Gå til innhold Gå til meny
Logo Norsk Navigasjon

Southpole 2011 – reach your goals

Southpole 2011

Ekspedisjonsplan

Norsk Navigasjons Ekspedisjon med Børge Ousland til Sydpolen i 2011

Teamet består av 12 personer, inkludert 2 guider, 4 eksterne og 6 fra Norsk Navigasjon

Brevet Amundsen la igjen på sydpolen 14.12.1911

14. Desember 2011 er det 100 år siden Roald Amundsen og hans menn plantet det norske flagget på Sydpolen. Bragden, gjennomføringen og dristigheten skapte historie og ble unikt på så mange måter. Ikke bare at de slo Goliat (Det Engelske Imperiet),  men seieren var av uvurderlig betydning for vår pur unge Nasjon, vår selvtillit og som en leksjon om å nå store mål.

Nå er det vår tur. Fram er blitt byttet ut med fly. Det sparer oss for et par år. Men ellers er forholdene de samme. Antarktis er det høyeste, kaldeste, det mest forblåste og klart vanskeligst tilgjengelige kontinent på kloden.

29. NOV, TIRSDAG / UTREISE: Væres kl 13:05 via Amsterdam, Paris og fly over Atlanteren på natten.

30. NOV, ONSDAG / PUNTA ARENAS: Tidlig på morgenen lander vi i Santiago, Chile. På høyre side av flyet under innflyvningen, 17 min før landing flyr vi rett forbi toppen på Aconcagua som er det høyeste fjellet i Amerika, og en av de berømte Seven Summits.

Noen timer etter landing i varme og behagelige Santiago flyr vi videre sydover. Da flyr vi rett ved siden av Andesfjellene og det er flere nydelige vulkaner og topper langs ruten. På ettermiddagen lander vi i Punta Arenas helt syd i Sør-Amerika. Det er 20km inn til byen hvor vi sjekker inn på Hotel Isla Rey Jorge som er Børges stam hotell. Så går vi ut og spiser.

1.-2. DES, TORSDAG-FREDAG / PUNTA ARENAS: På disse to dagene skal vi gå igjennom utstyr, tilpasse det siste, pakke bagger og pulker, bringe alt ut til flyet som pakkes på forhånd. Vi skal snakke mye om turen og alt av planer og detaljer, gå igjennom sikkerhet og få en briefing av de som flyr oss inn til Antarktis.

3. DES, LØRDAG / AVREISE PUNTA ARENAS: Spennende dag. Å fly til Antarktis er som å fly inn i det ukjente, hver gang ifølge Børge. Man tar ingen sjanser, og først når fly operatøren er 100% trygg på været går klarsignalet. Det kan bli nervepirrende timer. Fra morgenen av sitter vi stand-by på hotellet. Vi oppdateres med jevne mellomrom frem til vi får GO! Da er det bare å stille utenfor og 30 minutter senere plukkes vi opp og kjører ut til flyplassen. Der stempler vi ut av Chile (og vil være i ingenmannsland helt frem til vi stempler inn i Chile igjen) så her må passet være på plass. Så rusler vi i våre digre støvler, Gore-Tex dresser og med dunjakke over skulderen ut til transportflyet og inn gjennom lasteluken bak. Her er ingen business-class… det er basic, rått og tøft. Når lasterampen går igjen med at

Amundsen med Fram i bakgrunn

dumpt smell forstår vi at vi er på vei og at de har fått siste ’all clear’ fra meteorologene!

4,5 timer senere har vi fløyet over Ildlandet, Kap Horn, Drake stredet, over Antarktiske Pinninsula (halvøya som strekker seg nordover mot Chile) og innover selve Antarktis. Vi lander på en renblåst is-flate som fungerer som rullebane.

Så fraktes vi noen kilometer til Union Glacier Camp. Der setter viopp teltene våre og begynner med det vårt liv på isen.

Mens vi venter på å dra videre spiser vi i messeteltet. Senere lager vi all mat selv i teltene våre.  Neste etappe skjer med små fly med ski. Dette er også en lang tur og vi venter på perfekt vær (noe det jo er mye av i Antarktis om ’sommeren’).

Kart over sydpolen

Hunder er ikke lov å ta med til antarktis i dag

3/5. DES, MANDAG / ANTARKTIS:Trolig flyr vi ut en av disse dagene. Sammen har vi da lagt opp en strategi for hvor langt vi rekker å gå. Det mest samsynlige er at vi bestemmer oss for å gå 110-220 kilometer eller fra 88-89°Syd. Etter landing spenner vi på pulkene og går en time eller to i rolig tempo og gjør unna ca 5 kilometer. Lenger blir det ikke. For her inne er vi på ca 2800 meter (tilsvarer 4000m i Himalaya!), og med -25°C og litt vind må vi passe på både for kulda og muligheter for høydesyke. Så vi tar det med ro, bruker de første dagene til å drikke mye, lære å ta vare på oss selv, spise godt, hvile mye og ha det veldig hyggelig i teltene.

3/6.-13. DES, / PLATÅET: Disse dagene vil vi gå gradvis lengre: 8km, 12km og så 15km. Det er ingen grunn til å presse seg, og med pulker på slep og en iskald, sugende snø uten noe glid (Amundsen kalte den fiskelim) vil vi nok føle at vi gjør et bra stykke arbeid og vi vil sove som barn i 8 timer hver natt.

Team Amundsen på sydpolen 14.12.11

14. DES, ONSDAG / SYDPOLEN: Dette er den store, store dagen. Vi står tidlig opp og går de siste 15km inn til 90° Syd og det Geografiske Polpunktet. Det er noe mektig å komme fra intet inn dit. Og på denne dagen, 100 år etter Amundsen og hans menn, vil vi bli med på en markering og feiring som kanskje aldri vi skje igjen her inne. Det vil være en lang rekke ekspedisjoner, Polhelter, supportere, forskere og statsledere (Stoltenberg inkludert). Å komme inn her til dette på egne ski vil være noe som vil være meislet inn i minnet for alltid. – Det blir verdens største, kaldeste og morsomste Polarfest.

15. DES, TORSDAG / UTREISE SYDPOLEN: Utflyvningen fra Polpunktet vil nok starte allerede på slutten av 14. Desember. Men de fleste vil bli fløyet ut i løpet av 15de og 16de.  Når feiringen / markeringen er over lukker Amundsen-Scott basen for oss og vi blir liggende i telt på utsiden og vente. For da må forskerne i gang og jobbe.  For det første flyet tilbake til Punta Arenas er den 16de.

Flyturen tilbake til basen Union Glacier tar mellom 4 og 7 timer ettersom man må mellomlande for å tanke eller ikke. Vel tilbake til Campen vil man fort føle man er tilbake i sommeren. For -10°C vil være varmt for våre kulde tilvendte kropper.

18. DES, SØNDAG / UTREISE ANTARKTIS: Vi håper selvfølgelig vi kommer oss ut den 16de, men i verste fall blir det den 18de. Vi må regne med å være tilbake sent, men dusjen på hotellet vil være himmelsk uansett når vi lander. Å sitte på stoler, gå på toalett og kunne kjøpe en drink i baren er heller ikke ille…

21. DES, ONSDAG / HJEMREISE: Er vi på flyet 16de kan vi faktisk fly hjemover 17de og være hjemme 18de, men vi har billetter den 21te for å være på den sikre siden. Da Flyr vi til Santiago på morgenen, videre på kvelden og er hjemme i Norge på kvelden 21. Desember. – Klare for Jul med familie og venner!